Історія Нікопольщини - Давня історія | |||||||||||||||||||||||||||
06.10.2009 11:10 | |||||||||||||||||||||||||||
There are no translations available.
Тороп С.О. .
Скіфські кургани
.
Могили предків
.
Про відношення скіфів до могил своїх предків краще всього розповідає епізод, приведений Геродотом в «Історії». Коли персидський цар Дарій І, який вторгся в скіфські землі, виснажив свої сили, він направив до царя скіфів Ідантірса (Іданфірса) гінця з пропозицією припинити відступ і почати битву або підкоритися, визнавши себе його данником. Вислухавши гінця, Ідантірс відповів: «…Знай, перс, який я: і раніше ніколи не біг я із страху ні від кого з людей, і тепер не біжу від тебе; нині я не зробив нічого нового порівняно з тим, що звичайно роблю в мирний час, а чому я не поспішаю битися з тобою, я і це тобі поясню: у нас немає ані міст, ані засіяної землі, із-за якої ми поспішили б битися з вами з побоювання, що вони будуть узяті і спустошені. Якби конче необхідно було б прискорити бій, то у нас є могили предків: ось і спробуйте розшукати їх і розорити - тоді дізнаєтеся, чи станемо ми битися з вами із-за гробниць або не станемо; раніше ми не битимемося, якщо нам не заманеться...».
Скіфський цар Ідантірс (Іданфірс)
Малюнок Торопа С.О.
.
Курганами зазвичай прийнято називати надмогильні насипи із землі або каменю, найчастіше напівкулястої форми. Звичай споруджувати кургани у скотарських племен виник ще в епоху енеоліту й існував упродовж усього бронзового віку, відбиваючи патріархальний культ, який увесь час ускладнювався. Упродовж віків в розташуванні курганів існував один незмінний принцип, який завжди неухильно виконувався: вони насипалися в степу, але завжди поблизу джерела води.
Спорудження курганів нерозривно пов'язане з культом предків, який займав помітне місце вже в ідеології племен Ямної культури, іноді званих в науковій літературі "племенами давньоямної культурно-історичної спільності" (середина ІІІ - початок ІІ тис. до н.е.). Померлих вони ховали під курганами, зведення яких вимагало зусиль великого колективу. Ряд вчених вважає, що степові кургани сучасного південного сходу України слід розглядати ще і як складні архітектурні споруди. Безумовно, курган - це ще і священне місце! В ході археологічних досліджень було встановлено, що на вершинах деяких курганів з часом стали розміщувати святилища, що свідчить про ускладнення ідеологічних представлень у племен скотарів, які жили в наших степах. Навіть сьогодні на Нікопольщині ще стоять кургани епохи бронзи, які, скоріше за все, фіксували межі родоплемінних територій. До нашого часу такі споруди збереглися в районах сіл Капулівки та Кірове, міста Орджонікідзе і в багатьох інших місцях. Зведення самих ранніх курганів на нашій землі відноситься до бронзового віку, найпізніших - до XIV-XV століть. Серед усіх степових курганів своєю величиною і багатством поховань виділяються скіфські кургани. В IV ст. до н.е. скіфи, як правило, споруджували кургани в місцях свого проживання, в степовій зоні, тому ці величні пам'ятники древньої історії нашого краю нерідко також називають "степовими пірамідами". Вони розташовувалися на високих вододільних ділянках, де з часом виникали цілі курганні некрополі (від грецького necropolis - "місто мертвих"). Вони, як правило, складалися з декількох великих насипів і багатьох курганів середнього і невеликого розмірів. Такі могильники належали певним родовим групам, кочовища яких проходили через ці землі. На Нікопольщині, як і в деяких інших місцях, виділяють цілі курганні групи (наприклад, Капулівки-I, Капулівки-II, Богданівскої збагачувальної фабрики, шахти № 22 та ін.), а територію, яка тягнулася від сучасних кварталів міста Нікополя у напрямі сіл Олексіївка та Капулівка на багато кілометрів археології називають Нікопольським скіфським курганним полем.
Скіфський курган. Район с. Кірово, Нікопольский район
Фото: Рудоманова О.Є.
.
На території Нікопольського району скіфські кургани часто розташовані поруч як із спорудженими набагато раніше них курганами епохи бронзи, так і з могильниками середньовічних кочівників, які з'явилися в набагато пізніші часи. Усе це наводить на думку про те, що упродовж цілих тисячоліть такі місця вважалися у багатьох народів, які мешкали в наших краях, священними.
Розташування Скіфських пам'ятників у районі міст Орджонікідзе і Нікополя:
1 - Курганний могильник з 50 насипів на гребені вододілу плато річок Базавлук і Кам'янка (у 1,2 км на захід від Шолоховського водосховища). Висота курганів до 1 м, з півночі розташований курган Слов'янка (Гостра Могила), заввишки 6 м.
Виявлені поховання V-IV ст. до н.е.
2 - Західно-Богданівська група. Поховання IV ст. до н.е. 3 - Курганна група шахти № 22. Поховання V-IV ст. до н.е. 4 - Група Степового кургану. Поховання IV ст. до н.е. 5 - Група Страшної Могили. Поховання V (Чабанцова Могила) - IV ст. до н.е. 6 - Група Завадських Могил. Поховання V ст. до н.е. 7 - Група Лисячої Могили. Поховання V-III ст. до н.е. 8 - Курганний могильник біля с. Нагорне. Поховання бронзового віку і IV-III ст. до н.е. 9 - Група Іспанових Могил. Поховання V-IV ст. до н.е. 10 - Група біля Богданівської збагачувальної фабрики (БЗФ). Поховання IV-III ст. до н.е. 11 - Товста Могила. Поховання IV ст. до н.е. 12 - Група Дідової Могили і Курганна група Лаурки (район с. Ізобільне). Поховання бронзового віку і V-IV ст. до н.е. 13 - Курган Чортомлик. Поховання IV ст. до н.е. 14 - Курганна група в 5 км на захід від с. Чкалове. Поховання бронзового віку і V-IV ст. до н.е. 15 - Курганний могильник на північний захід від с. Покровське (група Сторожової Могили).
Поховання бронзового віку і V-IV ст. до н.е.
16 - Курганний могильник біля с. Капулівка. Поховання бронзового віку і IV-III ст. до н.е. 17 - Курганна група Лисячі Могили (між селами Олексіївка і Менжинське). Поховання IV ст. до н.е. 18 - Нікопольське курганне поле. Поховання епохи бронзи і V-IV ст. до н.е.
.
Найвідомішим з усіх скіфських священних місць, безумовно, вважається яскраво і барвисто описана Геродотом земля Геррос - кладовище скіфських царів. По опису "батька історії" вона знаходилася в місцевості, яка лежить до дніпровських порогів, де протікала річка Герр і мешкав один із підвладних войовничим кочівникам народів, який носив ту ж назву - герри. Ще в другій половині XIX століття багато дослідників були упевнені в тому, що священна земля Геррос знаходилася на території сучасного Нікопольського району.
На Нікопольщині скіфські кургани нерідко сусідствують із курганами бронзового віку
Фото: Рудоманова О.Є.
Фото: Рудоманова О.Є.
.
«Степові піраміди»
.
«Степові піраміди» дають наочне уявлення про багатогранне життя і складну соціальну структуру скіфського суспільства. Починаючи з другої половини ХІХ століття на Нікопольщині були досліджені поховання скіфських царів, знатних і багатих дружинників, жреців-енереїв, рядових общинників, бідноти і рабів.
Скіфський курган. с. Капулівка, Нікопольський район
Фото: Рудоманова О.Є.
.
Упродовж V-IV ст. до н.е. значно змінився устрій гробниць: замість грунтових ям стали споруджувати підземні приміщення - катакомби, які складалися з глибокої (більше 12 м) вхідної ями і бічної поховної камери, вхід в яку закривався кам'яним або дерев'яним заслоном (іноді навіть розібраними колісницями).
Скіфський курган IV ст. до н.е.
.
Підземелля гробниці мало протяжність до 10 м і більше. При зведенні великих курганів насип споруджували з пластів нарізаного дерну або з мулких вальків і обкладали по основі каменями. Найвеличнішими були царські кургани, висота яких доходила до 18-22 м.
.
.
Поховні споруди скіфів у Північному Причорномор’ї (станом на кінець ХХ ст.)
.
Після смерті царя рили велику чотирикутну могилу, а небіжчика бальзамували - витягували нутрощі, заповнювали порожнечі ароматичними травами і намазували труп воском. Померлого царя на траурній колісниці возили по всіх підвладних племенах, а скіфи на знак трауру відрізували собі частину вуха, роздряпували рот, ніс, протикали стрілами ліву руку. Після похоронів над могилою насипали курган, прагнучи зробити його якомога вище.
Скіфські кургани на території Південної України та Росії
.
Скіфи вірили в замогильне життя, тому разом із царем ховали одну з його дружин, виночерпія, кухаря, конюха, слугу, вісника, коней, добірну худобу і заривали золоті судини. Через рік навколо кургану розставляли 50 чучел з княжих коней і прикріплювали до них вбитих слуг.
.
Загальний план Товстої Могили. IV ст. до н.е.
І - центральна гробниця; ІІ - грабіжницький лаз; ІІІ - бокова гробниця;
ІV-VIII - кінські могили і поховання конюхів; IX - майданчик, де відбувалась тризна;
Х - рів; ХІ - кам'яний кромлех навколо центральної гробниці
.
У могилу воїнів-чоловіків обов'язково клали великий набір зброї: залізні мечі, прикрашені золотом, списи, лук із стрілами в спеціальному футлярі (гориті), бронзові панцирі, пояси, шоломи. Частина предметів, знайдених в похованнях скіфських царів і знаті, зроблена самими скіфами, але більшість з них виготовлені грецькими майстрами із міст-колоній в Північному Причорномор'ї, Криму, і навіть в Малій Азії.
Скіфський царський дружинник
Малюнок Торопа С.О.
Олександропольський курган. Малюнок початку 1860-х рр.
Краснокутський курган. Малюнок 1860 р.
.
Коли вмирав рядовий скіф, то небіжчика возили лише до рідних і близьких, кожний з яких влаштовував поминання. Цей обряд тривав 40 днів, після чого відбувалися похорони. Кургани рядових скіфів - невеликі горбики, усередині яких виритий колодязь з катакомбою-нішею для небіжчика. Покладене з ним майно зазвичай складалося із зброї: лука, сагайдака із стрілами, списа, дротика і меча.
Скіф-общинник
Малюнок Торопа С.О.
.
У виявлених на території Никопольського району похованнях зустрічаються також амфори і чорнолакові канфари. У похованнях простих скіфських жінок зазвичай знаходять невелику кількість прикрас: намисто з пастових намистин, бронзові сережки, персні, браслети, окремі недорогі золоті і срібні прикраси, бронзові дзеркала і інші предмети домашнього побуту. Не раз на Нікопольщині в могилах ськіфянок знаходили і зброю - наконечники списів і дротиків, стріл, залишки дерев'яних щитів й ін. (див. статтю «Скіфські воїтельниці»). У похованнях простих і знатних скіфів нерідко знаходили залишки возів, на яких померлих доставляли до місця поховання.
Речі з поховань простих скіфів. Курганна група Капулівка I. Нікопольський район
1, 2, 3, 4 - бронзові наконечники стріл з сагайдачного набору; 5 - намисто із золотих біконічних намистин і золотих підвісок; 6 - золоті сережки; 7 - золоті персні; 8 - срібний браслет; 9 - пов'язка з пастових намистин; 10 - наконечник списа; 11 - наконечник дротика; 12, 13 - залізні ножі з кістяними руків’ями; 14, 15 - залізні скоби від підноса; 16 - бронзове дзеркало; 17 - підток списа; 18 - амфора з фасоським клеймом; 19 - чорнолаковий канфар
.
Найскладніше йде справа з пошуком поховань скіфських жерців. Цілком можливо, що у останніх, на відміну від загальноприйнятого (підкурганного), існував інший спосіб поховання. Наприклад, наземний або надземний. Є також припущення про те, що жерців в звичайному одязі ховали окремо, а предмети культу закопували в інших місцях. Не виключено, що жрецьким було одне з поховань в Олександропольському кургані, де у крепіді була влаштована спеціальна кам'яна огорожа, усередині якої знаходилися різні предмети культового призначення, зокрема широко відомі навершшя із зображенням крилатого жіночого божества. На Нікопольщині в одному із скіфських курганів (Соболева Могила) у 1991 р. було виявлено чоловіче поховання з веретеном, яке могло належати енерею (анарею) - одному з могутніх жерців культу Афродіти-Аргимпаси (див. статтю «Скіфи: походження та релігія»).
Навершшя із зображенням крилатого жіночого божества. Олександропольський курган
.
Дослідження скіфських курганів на Нікопольщині
.
Розкопки скіфського кургану Чортомлик, проведені видатним археологом XIX ст. Забєліним І.Є. у 1862-1863 рр., поклали початок науковому дослідженню археологічних пам'ятників нашого краю. У кургані було знайдено велику кількість різних предметів побуту і прикрас, серед яких Чортомлицька амфора - велика срібна судина для вина, покрита високохудожніми рельєфами (див. статтю «Про що повідала Чортомлицька амфора»).
Окрім кургану Чортомлик Іваном Забєліним у Північному Причорномор'ї були також досліджені наступні кургани з похованнями скіфської знаті: Гермесов курган, Краснокутський курган, Кам'яна Могила, Томаківська Гостра Могила, Слоновська і Томаківська Могила Близнюки (1859-1861 рр., Дніпропетровська область, Томаківський район), Козел, Велика і Мала Цимбалки (1865, 1867-1868 рр., Лівобережжя Дніпра).
Скіфський курган Чортомлик
Скіфський курган Чортомлик. Розкопки. 1979 р.
.
У 1912-1913 рр. професором Веселовським М.І. недалеко від Нікополя був розкопаний курган Солоха. З численних речей, знайдених у ньому найбільшу популярність придбав золотий гребінь, на рукоятці якого зображена битва трьох скіфських воїнів. Композиція і обробка цього зображення настільки неперевершені і витончені, що до цих пір кращі ювеліри світу не змогли зробити рівнозначну копію.
Окрім кургану Солоха Миколою Веселовським перед першою світовою війною на Лівобережжі Дніпра були також розкопані кургани: Шульговка, Огуз, Чмирьова Могила, Орел, Кам'яна Могила, Верхній Рогачик, Лемешев. За 29 польових сезонів їм були досліджені десятки курганів на Дніпрі, в Криму, на Кубані і Дону.
Члени експедиції Веселовського М.І. на розкопках кургану Солоха.
Місцевість навпроти м. Нікополя. 1912 р.
.
Слід зазначити, що в другій половині XIX - на початку XX ст. на Нікопольщині, як і по усьому Північному Причорномор'ю, проводилися дослідження лише самих великих курганів. В першу чергу розкопувалися царські кургани, а також кургани скіфської знаті і царських дружинників. Знахідки в них могли істотно поповнити колекцію Ермітажу. В той же час сотні курганів простих скіфів, які знаходилися на теренах Нікопольщини, практично нікого не цікавили і з цієї причини залишалися не вивченими. Лише у 1931-1938 рр. співробітником місцевого музею витончених мистецтв Феодосієм (Теодосієм) Кірановим були розпочаті розкопки поховань рядових скіфів на правій від річки Дніпро гряді, в межах Нікопольського курганного поля. Воно включало невеликі ланцюжки або групи у кількості 136 насипів, які складалися з 7 груп (курганна група I, курганна група ІІ, група с. Сулицького, група 8-й км дороги Нікополь-Олексіївка і т.д.). Висота курганів складала 0,2-2,2 м.
В ході розкопок в похованнях рядових скіфів була виявлена зброя (в основному - списи, дротики, стріли, ядра від пращі), античний посуд (амфори), ліпний і дерев'яний посуд, прикраси (підвіски, намиста, кільця, сережки), прясельця, бронзові бляшки, мушлі каурі, брусок, сапа та інший інвентар. На Нікопольському курганному полі близько 50% курганів містили по два-три поховання, інші - по одному.
Розріз скіфського кургана. Нікопольське курганне поле.
Розкопки Феодосія Кіранова (30-ті рр. ХХ ст.)
.
У кінці 30-х років XX ст. відомий радянський вчений Борис Граков (1899-1970 рр.) почав розкопки Кам’янського городища і великого курганного могильника під Нікополем з похованнями рядового населення Скіфії. Вони були перервані Великою Вітчизняною війною і поновилися в 1945 році. Ці дослідження збагатили науку новими археологічними джерелами, надзвичайно важливими для реконструкції соціальної історії степової Скіфії. Матеріали Нікопольського курганного могильника лягли в основу характеристики похоронних пам'ятників рядових скіфських общинників, уперше створеною Граковим Б.Н. Дана ним класифікація поховних споруд отримала повне підтвердження у наступні десятиліття, коли на території Нікопольського району почалися грандіозні розкопки скіфських курганів.
Граков Б.М.
Фото: www.sgu.ru
.
Після Великої Вітчизняної війни професор Граков Б.М. досліджував розташоване неподалік від Нікополя поселення скіфів-ремісників - Кам’янське городище. В ході розкопок було виявлено чимало предметів ремесла і домашнього господарства, наземні житла, землянки-майстерні, комори для зберігання зерна, акрополь, в якому жила скіфська аристократія (див. статтю «Скіфська торгівля»).
З післявоєнними розкопками Бориса Гракова в Нікополі пов'язане знаменна в історії усієї вітчизняної археології подія. В районі вулиці Херсонської (неподалік від нинішнього заводу ТВЦ-4) в одному з давніх курганів було вилучено череп. По ньому видатним радянським археологом, антропологом і скульптором Михайлом Герасимовим був відтворений вигляд скіфа, який жив в нашому краї в V-IV ст. до н.е.
60-річний ювілей Герасимова М.М. (зправа - Герасимов М.М.). 1967 р. м. Самарканд
Фото: www.kunstkamera.ru
.
У своїй фундаментальній роботі "Відновлення особи по черепу", виданою Академією Наук СРСР в 1955 році, М.М. Герасимов відмічав: «В Никопольском районе близ села Сулицкого расположена одна из многочисленных скифских курганных групп - группа «Сирко». В течение ряда лет Граков Б.Н. производил раскопки этой курганной группы (это теперь территория ЮТЗ). В результате раскопок 1945 г. в кургане № 2 (погребение 2, № 22) был обнаружен целый череп, переданный мне для создания по нему портретной реконструкции головы скифа. Типические находки позволяют Б.Н. Гракову датировать данное захоронение, а ровно и всю группу курганов «Сирко» - V-IV вв. до н.э. Череп хорошей сохранности, принадлежал зрелому мужчине (43-45 лет). Нижняя челюсть имеет отчетливо видимый след старого ранения, вероятнее всего стрелой. Стрела попала в тело нижней челюсти с правой стороны. Удар пришелся под альвеолами последних коренных зубов; выбит большой кусок кости, от угла восходящей ветви челюсти до выхода подбородочного нерва. Длина пораженного участка - 33 мм. В результате этого ранения произошла некоторая деформация всей нижней челюсти. Состояние облитерации скола свидетельствует о том, что с момента ранения и до смерти прошло достаточно много времени. Никакого особенного обезображивания в результате этого ранения в лице не было. Череп из Никопольского кургана «Сирко» в общих чертах близок к черепам скифов Причерноморья. Отличительными чертами сего является следующее: череп очень удлиненный - 190 мм, поперечный диаметр - 128 мм, наименьшая ширина лба - 96 мм, скуловой диаметр - 138 мм, высота лица - 72 мм, высота носа - 52 мм, ширина носа - 25 мм, ширина орбиты - 400 мм, высота орбиты - 32 мм. Портрет выполнен без бороды из двух соображений: прежде всего нам известно, что скифы умели бриться, о чем свидетельствуют достаточно многочисленные изображения. Кроме того, данная реконструкция интересна особенностями ранения и связанной с этим ранением ассиметрией и под бородой не было бы видно ни шрама, ни степени ассиметрии. Сравнивая данный портрет с известными изображениями скифов на Чертомлыкской амфоре, Куль-Обском и воронежских сосудах и Солохском гребне, следует отметить, что на всех этих изображениях представлены в конечном итоге одни и те же типичные этнические черты, очень близкие к восстановленному портрету…».
Скіф із Нікопольського кургану. Реконструкція Герасимова М.М.
.
Нині с. Сулицьке стало частиною міста Нікополя і вже нічого більше не нагадує тут про розкопки, які кипіли в післявоєнні роки.
Місцевість, де експедицією на чолі з Граковим Б.М. у післявоєнні роки проводилися розкопки
.
Слід зазначити, що і в ХХІ ст. Нікопольське скіфське курганне поле продовжує підносити археологам сюрпризи. Так, взимку 2007 року на території приватного домоволодіння по вул. Головко було виявлено скіфське поховання IV ст. до н.е. Смерть одного з похованих в ньому чоловіків настала в наслідок попадання стріли в кістку п'яти (швидше за все, отруєної). Незабаром місцеві журналісти прозвали його "Скіфським Ахіллесом".
П'яткова кістка "Скіфського Ахілла", пробита стрілою
Фото: Рудоманов Р.С.
Наконечник стріли, вилучений з п'яткової кістки "Скіфського Ахілла"
Фото: Рудоманов Р.С.
.
Наступний етап вивчення скіфських курганів був пов'язаний із спорудженням в 60-х рр. ХХ століття на півдні України гігантських меліоративних систем. Перед археологами було поставлене завдання дослідження археологічних пам'ятників, що потрапляли в зону обводнення. У їх числі опинилися сотні скіфських курганів! У 1964-1965 рр. Скіфська Нікопольська експедиція Інституту археології АН УРСР досліджувала кургани в околиці с. Капулівка і м. Орджонікідзе Нікопольського району. Керував експедицією Тереножкін О.І., популярність якому принесли розкопки знаменитого Мелітопольського кургану в 1954 р.
Тереножкін О.І.
Фото: www.uk.wikipedia.org
.
У роботі експедиції брали участь Ільїнська В.А., Черненко Є.В., Мозолевський Б.М., Бокий М.М., Петровська О.А. та інші дослідники. Велика увага була приділена виявленню курганних некрополів і визначенню серед них за допомогою ручного геологічного бура скіфських пам'яток. Неоціниму і безкорисну допомогу вченим надав трест «Орджоникідземарганець» (керівник тресту Середа Г.Л.) і Богданівське рудоуправління (директор Кальченко В.В.). Археологами були складені плани могильників, які налічували в цілому 180 курганів, з них 17 курганів скіфського часу і 1 епохи бронзи було розкопано. В ході розкопок був виявлений широкий різноманітний матеріал, який дозволив багато в чому підійти до нового розуміння різних питань історії, культури і побуту стародавнього населення Скіфії (див. статті «Скіфська торгівля» і «Скіфська зброя»).
Розріз кургану № 11. Група Богданівської збагачувальної фабрики. Нікопольський район
.
У 1965 р. Тереножкіним А.І., Мозолевським Б.М. та іншими археологами проводилися розкопки оточеного могутньою крепідою і ровом кургану Страшна Могила. Під курганом вчені виявили пограбовану в стародавні часи гробницю, в якій знаходилися уламки амфор, дві кістяні рукоятки ножів, фрагменти трьох дротиків, і клинки меча, наконечники стріл, близько 20 золотих бляшок, залишків жертовної їжі. При вході до підземелля покоїлися останки слуги із залізним браслетом, ножем, горитом із стрілами.
Страшна Могила. План та розріз кургану
.
У 1969 р. археологічні розкопки в околиці м. Орджонікідзе очолив Мозолевський Б.М. Під його керівництвом у 1970-1971 рр. була досліджена курганна група в районі Шевченківського кар'єру, яка простягнулася безперервним ланцюжком між Завадською і Хоминою балками. Вона складалася з 17 курганів, які відносилися до епохи бронзи і скіфського часу.
.
Скіфський курган Товста Могила на початку розкопок. 1970 р.
.
.Досліджений у 1971 р. відомим українським археологом Борисом Мозолевським курган Товста Могила - багатющий з усіх відомих в даний час скіфських царських курганів.
План бокової гробниці Товстої Могили. IV ст. до н.е.
І - первісна вхідна яма; ІІ - вторинний вхід до могили;
ІІІ - камера з похованням дівчинки-служниці;
ІV - основна поховальна камера; V - господарська ніша.
1 - поховання жінки; 2 - поховання дитини; 3-5 - поховання слуг;
6 - залишки коліс від катафалків
Мозолевський Б.М. Археологічні розкопки кургану Довга Могила. Серпень 1979 р.
Фото надано завідуючим відділом археології НКМ Шатуновим В.В.
Фото: Носенко М.І.
.
Загальна вага золотих виробів, знайдених у ньому, складає 4,5 кг, що набагато перевищує вагу золота, знайденого в найбагатшому до того кургані - Куль-Обі (Крим).
Без сумніву, головною знахідкою Бориса Мозолевського, що принесла Товстій Могилі й Нікопольській землі всесвітню славу, стала виявлена в центральній могилі золота пектораль - парадна нагрудна прикраса скіфського царя. Нині цей геніальний утвір античного мистецтва зберігається у Києві, в музеї історичних коштовностей України.
.
Вага пекторалі 1150 гр. Діаметр 30,6 см. Три напівкруглих фризи, які утворюють пектораль, заповнені рослинним орнаментом, численними, литими із золота зображеннями людей і тварин.
.
У верхньому ярусі поміщені зображення сцен мирного життя скіфів. У центрі два оголених до поясу скіфа, які зняли свої горити із луками, шиють хутряну сорочку.
Звертає на себе увагу одна деталь - їхні зачіски настільки різні, що можна припускати в них представників різних етнічних груп, які належать до різних племен.
З обох боків цієї сцени - мирно стоять тварини з дитинчатами - лоша, що ссе кобилу, корова та теля.
й інший, що сидить.
Однією рукою він тримає амфору, а іншою рукою щось стискає. Можливо, він намагається заткнути амфору зі злитим у неї надоєним молоком. Картина завершується птахами, які летять у різні сторони.
Кожна з мініатюрних скульптурок пекторалі є дійсним шедевром, а вся вона в цілому - неперевершеним витвором невідомого майстра, який жив в одному із грецьких міст-держав Північного Причорномор'я або Криму. Золота пектораль із кургану Товста Могила, швидше за все, була створена на початку або в середині IV ст. до н.е.
До інших видатних скарбів Товстої могили варто віднести поховальне вбрання скіфської цариці (самий багатий з коли-небудь знайдених у царських курганах).
Наголовне вбрання жінки (реконструкція). Золото. IV ст. до н.е.
.
І меч із обкладеною золотом рукояттю (його піхви так само вкриті золотою обкладкою з рельєфними прикрасами).
Прибуття пекторалі до Дніпропетровського історичного музею ім. Д.І. Яворницького. Квітень, 2006 р.
Фото: museum.dp.ua
Пектораль. Повернення (сюжет телеканалу ІРТ)
.
У 70-х роках ХХ ст. Борисом Мозолевським був досліджений цілий комплекс скіфських поховань в околицях м. Орджонікідзе і с. Гірницьке Нікопольського району. У 1972 р. почалися розкопки Денисової Могили, яка мала висоту 2 м і діаметр близько 40 м. У двічі пограбованому кургані, який відноситься до другої половини IV ст. до н.е., вдалося виявити більше 200 дрібних золотих виробів, фрагментів грецьких амфор і срібного кіліка, деталей кістяного веретена, залізного наконечника списа і бронзових наконечників стріл.
.
Група Завадських могил. Нікопольський район
.
У тому ж 1972 р. були проведені розкопки Чабанцової Могили (висота - близько 3 м, діаметр - 32 м), оточеною крепідою і кільцевим ровом. У похованні представника скіфської знаті, яке відноситься до V ст. до н.е., археологи знайшли уламки залізного пластинчастого панцира, золоту обшивку чаші, кістяну ручку ножа, наконечник стріли, залишки жертовної їжі.
У 1973 р. наступила черга Першої Завадської Могили (висота - 4,35 м, діаметр - 34,3 м) - кургану V ст. до н.е., оточеного кам'яною крепідою і кільцевим ровом. У пограбованій гробниці дослідники виявили золоті обшивки п'яти дерев'яних чаш, уламки бронзової судини, бронзову і срібну ворварки, а також багатий набір скіфської зброї (залізний клевець, уламки пластинчатого панцира, щита і набірного бойового поясу, наконечники списів і стріл). У 1979 р. у центральній гробниці кургану Малий Чортомлик (висота - близько 2 м, діаметр - 30 м), розташованого у підніжжя кургану Чортомлик, який відноситься до V ст. до н.е., Борисом Мозолевським були виявлені чорнолаковий посуд, золоті і срібні персні, золоті сережки, золотий наконечник гривни і більше 1 000 найрізноманітніших золотих виробів. У 1979 - 1985 рр. Б.М. Мозолевським, В.Ю. Мурзіним, Р. Ролле проводилися розкопки кургану Чортомлик. Дослідження скіфських курганів продовжувалися на Нікопольщині і в подальші роки. Зокрема були досліджені скіфські кургани, розташовані на землях колгоспів ім. Богдана Хмельницького і неподалік від с. Шолохово. В них виявили різноманітні прикраси, зброю, уламки посуду, залишки жертовної їжі і т.д.
.
Курганна група Чортомлик. Нікопольський район. 70-ті роки ХХ ст.
Фото надано завідуючим відділом археології НКМ Шатуновим В.В.
.
Слід сказати, що ще не усі таємниці давніх курганів Нікопольської землі розгадані вченими. Залишений нам скіфами спадок такий великий, що роботи з лишком вистачить не одному поколінню майбутніх дослідників. Практично щороку археологи продовжують свою нелегку роботу і рідкісний сезон обходиться без пам'ятних знахідок.
.
Нечаєва (Гегеліна) могила
.
На території Нікопольського району знаходиться найвищий в степовій смузі Євразії скіфський курган - Нечаєва могила. Нині його висота складає 15,1 м, а на початку ХХ століття він був на 3-3,5 м вище. У XIX ст. провести розкопки Нечаєвої могили збиралися Забєлін І.Є. і Яворницький Д.І., проте поміщики і великі землевласники Нечаєви, на території володіння яких знаходився курган наполегливо не давали добро на проведення відповідних робіт. В кінці 1943 - на початку 1944 рр. Нечаєва могила опинилася в зоні активних бойових дій. Прагнучи утримати Нікопольський плацдарм за всяку ціну, гітлерівці перетворили курган на добре укріплену вогняну точку. В ході запеклих боїв пануюча над місцевістю висота не раз переходила з рук в руки. Нині на місці кровопролитних битв біля підніжжя стародавнього кургану встановлено пам'ятник радянським воїнам. Цим подіям нікопольські поети-фронтовики присвятили свої вірші.
.
Симонов О.
поет-фронтовик . Высота 167,8 (главная высота Никополыцины) О Нечаев курган! Наш безмолвный свидетель, Ты стоишь много лет над днепровской волной, Ты изведал нужду. Ты встречал добродетель, И не раз соловьи пели трель над тобой. Жизнь уходит твоя в те далекие годы, Но пришла в милый край горем страшным война, Стали грозной стеной многоликой народы, Закружила метель из дробинок свинца. И сегодня в тиши, здесь, в земле, под курганом, Сотни жизней лежат. Навсегда молодых, Не вернулись домой к родным с поля брани, Очень мало в те дни их осталось живых. Снова эхо ведет нас в далекую битву, Слышим грохот войны. И проклятье людей, Видим алую кровь. И предсмертные лица, Опаленную плоть Украины моей. Все смешалось вокруг: пушки, танки и люди, Словно смерч пролетел над любимой землей, Слышен голос земли, рев армейских орудий И солдата "Ура!" в той атаке лихой. Каждый год над тобой мчит косяк журавлиный, Улетает на юг до цветущей весны, Сверху виден курган, обелиск несравнимый, Под которым лежат ветераны войны. Битву ту не забыть. Она с нами и ныне, Как громили врага на плацдарме с тобой, Как шагали вперед той войны исполины, Как сражались они за курган вековой. И к нему каждый год в день Великой Победы Поклониться идут люди нашей Земли, Чтоб отдать дань местам, где сражались деды, И цветы возложить у подножья могил. * * *
Виниченко В.
Нечаев курган Тревожным криком поле оглашая, Летит, кружится стая журавлей, Где в тишине стоит курган Нечаев, Оберегая вечный сон парней. Покой сынов былой Страны Советов, Что здесь в сорок четвертом полегли, - Из жарких тех боев ушли в бессмертье, Разбив врага измученной земли. К высокому кургану, словно руки, Простерла ветви лесополоса. Для тысячи пятьсот семей разлуки С любимыми та битва принесла. Хранитель тайн - Нечаева Могила, Быть может, усыпальница царей, - Землей, политой кровью, их прикрыла, Прилегших отдохнуть богатырей. Несут тюльпаны к плитам ветераны, И чтят родимых близкие в слезах. Тут монумент воздвигнул ферросплавный В честь подвига солдатского в веках. Кругом - хлеба высокие на радость, Волнуясь, к высоте легенд текут, И слышится в их звоне благодарность Героям за всю эту красоту.
.
У післявоєнні роки приступити до дослідження Нечаєвої могили планували такі видатні археологи того часу, як Тереножкін А.І. і Мозолевський Б.М., проте розкопки так і не розпочалися. Швидше за все, головною причиною тому стало побоювання за життя людей, адже в стародавньому кургані з часів війни могли залишатися авіаційні бомби і артилерійські снаряди, які не розірвалися.
Нечаєва могила. Нікопольський район. 2010 р.
Фото: Рудоманова О.Є.
.
Таким чином, Нечаєва могила залишається недослідженою і до цього дня. Цей стародавній курган підноситься над степом, продовжуючи берегти свої таємниці.
Іноді Нечаєву могилу також називають Гегеліною. Звідки походить ця назва? У 90-х роках минулого століття завідуючим відділом археології та давньої історії Нікопольського краєзнавчого музею Василем Шатуновим був встановлений факт листування одного з членів родини Нечаєвих із поміщицею Гегеліною. Скоріше за все, Гегеліни були сусідами Нечаєвих, а давній курган знаходився на землі, яка раніше належала їм. Звідси і походить одна з його назв - Гегеліна Могила. Нечаєви могли купити цю землю у Гегеліних ще до другої половини ХІХ ст., після чого за розташованим на ній курганом закріпилося більш пізня та поширена назва - Нечаєва Могила.
Скіфські кургани Нікопольщини
Малюнок Торопа С.О.
Зникаюча історія
.
Скіфські кургани... Колись цими величними «степовими пірамідами» захоплювалися всі мандрівники, які побували в наших краях. Великий російський письменник А.П. Чехов був переконаний, що вони простоять ще тисячу років, проте знадобилося лише одне сторіччя, щоб у прямому розумінні цього слова стерти більшість скіфських курганів з обличчя землі. Не випадково ще в кінці ХХ століття Б.Н. Мозолевський відзначав: «Злободенним залишається питання і про реконструкцію досліджених курганів - адже вони - невід'ємна частина нашого степового ландшафту. Степ не може залишатися рівним, як стіл. Там, де це не заважає господарської діяльності, досліджені кургани слід насипати знов, а ті з них, в яких виявлені видатні поховання, перетворити на музеї. Це наш священний обов'язок перед майбутніми поколіннями: ми не маємо права знищувати те, що створене руками наших предків.
Тому найбільшою моєю гордістю є не знахідка пекторалі, а відновлення після дослідження насипу скіфського царського кургану поблизу від станції Жовтокам’янки на Апостоловщині. Це була перша такого роду спроба. Не дивлячись на всі розкопки і руйнування, ми все ще настільки багаті, що навіть не знаємо рахунку своїм багатствам: жодна людина не може сказати сьогодні, скільки стоїть на Україні курганів. І якщо не узятися своєчасно рахувати, то можна дожити до тих часів, коли взагалі рахувати буде нічого. До речі, така біда вже відбулася в деяких західноєвропейських країнах. Зокрема, в Англії і Швеції для відновлення історичного ландшафту почали знову насипати кургани».
Курган Драна Кохта до розкопок. Станція Жовтокам'янка. Дніпропетровська область
.
Слова Бориса Миколайовича виявилися пророчими. Так, до недавнього часу ні в одному з районів Дніпропетровської області не було відоме точне число скіфських поховань. Тільки приблизна загальна площа – 500 га і, наприклад, що у Солонянському районі уціліли 320 курганів. Більше 200, за даними обласної прокуратури, розорані за останні декілька років! У Апостолівському і Магдалинівському районах ще кілька років тому було розорано більше 90% курганів. Це при тому, що в нашій області до кінця 2005 р. було досліджено не більше 40% скіфських поховань. Не кращим чином йде справа з охороною історичних пам'ятників і на Нікопольщині. Колись суцільно покриті сотнями великих і малих курганів тутешні простори змінилися до невпізнання. «Степові піраміди» вже давно не є своєрідною візитною карткою нашого краю. Шукачі скарбів другої половини ХІХ - початку ХХ ст., горе-меліоратори епохи розвиненого соціалізму, сучасні «чорні археологи», оснащені за останнім словом техніки - хто тільки не приклав руку до їх знищення!
Цей багатостраждальний скіфський курган
двічі за останнє десятиріччя зізнавав напади "чорних" археологів. 2010 р.
Фото: Рудоманова О.Є.
.
Як це не гірко усвідомлювати, більше всіх повинні у зникненні курганів самі мешканці Нікопольського району. Скіфські поховання, які раніше знаходилися на територіях колгоспів, а нині всіляких КСП, ТОВ, ЧП і та ін. розкопувалися десятиріччями. В наші дні вандалами розкрадаються навіть алюмінієві охоронні знаки. Якщо не прийняти відповідних заходів, то всього через пару десятиріч нікопольська земля, дійсно, стане рівною, як стіл. Останні «степові піраміди» безслідно зникнуть, забравши з собою десятки, а то і цілі сотні, нерозкритих таємниць Великої Скіфії. І ніщо більше не нагадуватиме про величні кургани, за які цар Ідантріс і славне скіфське військо були готові битися на смерть з будь-якими завойовниками.
Робота "чорних археологів" на Нікопольщині. 2010 р.
Фото: Рудоманова О.Є.
Спроба пограбування скіфського кургану на території
Апостолівського району Дніпропетровської області. Травень 2013 р. Фото: Білоцерковська Л.Н.
. .
Курган мав висоту 8 м, а його діаметр становив 70 м.
Ілюстрації:
Переведення в електронний вигляд: Бутенко О.П.
На нашому сайті Ви можете дізнатися більше про пектораль:
На нашому сайті Ви можете дізнатися більше про видатного українського археолога (завдяки якому було відкрито багато скарбів скіфських курганів, у тому числі і знаменита золота пектораль), кандидата історичних наук, а також проникливого лірика, поета тонкої душі Мозолевського Бориса Миколайовича:
На нашому сайті Ви можете дізнатися більше про історію Нікопольщини:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Обновлено 24.07.2013 09:35 |