The Dnipro plavnis - Legends of the Dnipro plavnis | |
Wednesday, 25 November 2009 16:47 | |
There are no translations available.
Тороп С.О.
Дніпровські русалки
Багато років тому я побував на практиці в придніпровському селі, яке знаходиться у Херсонській області. Зібравши чимало цінних відомостей про птахів, які гніздяться в цій місцевості та місцеві трави, я вирішив трохи відпочити на березі. Стояла нестерпна спека, а на небі з самого ранку не показалося ні єдиної хмарки. Шукаючи порятунок від нестерпної жари, декілька місцевих хлоп'ят, поспіхом скинувши з себе одяг, збирилися зануритися в ласкаву дніпровську воду. Я вирішив послідувати їх прикладу, але старий рибалка, який пам'ятав часи Дніпровських плавнів, став відмовляти нас від цього вчинку.
- Хлопці, сьогодні вам краще не купатися. - А чому? - Але ж Трійця сьогодні. - Ну і що? - А те, що русалка під воду потягнути може. Якщо чесно признатися, ми сприйняли слова марновірного старого не без іронії, але все таки купатися чомусь не стали. І це не дивлячись на тридцятиградусну спеку!
- А ти її нижче пояса бачив?
Малюнок Торопа С.О.
Пройшли роки, я закінчив інститут, але пов'язане з русалкою повір'я міцно засіло в моїй пам'яті. Із спілкування із старожилами мені вдалося з'ясувати, що ще на початку ХХ століття по всьому нинішньому півдню України було поширено чимало легенд і повір’їв, пов'язаних з русалками. До речі, на Трійцю (у деяких місцях і протягом всього тижня перед нею) заборонялося не тільки купатися, але й їздити в плавні за дровами. У цей період по всьому Великому Лугу не косили траву, не заготовлювали сіно. Селяни зазвичай утримувалися від роботи в полі, а жінки від шиття, «щоб русалці очей не зашити».
Нагадаю, що русалка – жіночий демонологічний персонаж, який згідно народним повір’ям, зазвичай перебуває на землі протягом Троїцького або Русального тижня. У нашій місцевості цей тиждень іноді також називали Мокрим, Сирим, і навіть Жаб'ячим. У нас, на півдні, Русальний тиждень зазвичай передував Трійці, а в більш північних губерніях, навпаки, слідував за ним. Без сумніву, це можна пояснити кліматичними особливостями і вегетацією рослин (на півдні, як відомо, злаки завжди квітнуть раніше). З давніх часів вважалося, що русалки захищають посіви, сприяють цвітінню і урожаю. Щоб не заважати їм, селяни не виходили в поле, «щоб гарно вродило» і не косили траву - «хай русалка у ній спочатку покатається».
Як і інші демонологічні персонажі русалки могли управляти природними стихіями і атмосферними процесами: насилати бурі, зливи, град, засуху і т.д.
Володіли вони і здатністю перетворюватися на птахів і звірів. На Нікопольщині вірили, що русалка здатна перетворитися на бугая. Після Трійці вона взагалі нібито продовжувала перебувати виключно в образі цього птаха. От чому в ХІХ – на початку ХХ ст. нікопольські рибалки вважали бугая «поганим птахом», а почувши його голос – хрестилися.
Бугай. Малюнок Торопа С.О.
Згідно народним повір’ям, русалка, що перетворила на бугая, завжди прагнула перешкодити їм повернутися додому з гарним уловом. Своїм нестерпним голосом бугай, тобто русалка, могла накликати негоду. У Дніпровських плавнях русалки могли пошкодити колесо воза або збити подорожнього зі шляху. Серед звичних занять русалок зазвичай називали наступні: ночами вони плескались у воді, розчісували біля неї своє довге волосся, гойдалися на гілках верб. Вдень ці демонологічні створіння грілися на сонечку, перекидалися в траві, плели вінки, співали.
Після відведеного ним терміну перебування на землі, русалки (у різних губерніях) йшли в річки і моря, поверталися в могили, відлітали в небо, ховалися по деревах. На Нікопольщині вони зазвичай перетворювалися на бугая. Слід зазначити, що мешканці Катеринославської і ряду інших південних губерній, Російської імперії (в цілому) і країн Європи мали різні уявлення про зовнішній вигляд русалок. Європейці зазвичай зображали їх дівчатами з риб'ячими хвостами, а жителі північних губерній Російської імперії – потворними і страшними бабами, з грудьми, що відвисали, які вони закидали за плечі. Ближче до Полісся русалок уявляли у вигляді дівчат або молодих жінок, з красивими грудьми і розпущенним волоссям, зазвичай повністю голих. На Нижньому Дніпрі русалки втрачали як європейські («риб'ячі») ознаки, так і властиві потойбічним істотам (холодні руки, закриті очі, бліда шкіра) характеристики, якими їх частенько наділяли жителі північніших губерній. Починаючи від Катеринослава (нині – Дніпропетровськ) і нижче по Дніпру русалок уявляли в образі високих жінок, з нормальними ногами, охайним зовнішнім виглядом. Одягнені вони були в білий одяг, або в наряди, у яких потонули. Часто носили намисто, сережки і інші прикраси. Своє волосся ці істоти старанно розчісували або заплітали в коси. Хіба що річкова водорость, що ненавмисно заплуталася у волоссі, або сліди твані на одязі могли видати нашу русалку. Наші річкові духи напередодні Трійці любили прикрашати свої голови вінками, сплетеними з водних і наземних рослин. На Русальному тижні їх можна було зустріти не тільки у віддалених куточках Дніпровських плавнів, але навіть в рибальських селищах і містах. Правда, ледве почувши крики перших півнів, як і належить типовим представникам потойбічного світу, вони поспішали сховатися подалі від очей людських, повертаючись у воду. Такі разючі відмінності в уявленнях про зовнішній вигляд русалок виникли не випадково. Річ у тому, що в Катеринославській губернії більшість пов'язаних з ними легенд виникли не в стародавні часи, а в епоху, коли по Дніпру вже ходили перші колісні пароплави. Інтенсивне освоєння і заселення нашого краю наприкінці XVIII – на початку XIX століття, безумовно, позначилося на місцевих легендах і повір’ях. Переселенці з інших губерній Російської імперії і країн Європи збагатили їх новими сюжетами, відбувся синтез місцевих і «привезених» уявлень про злобних демонологічних персонажів. Наклало свій відбиток і «просвещенный XIX век», коли наука остаточно розділила фантазії і реальність, а в прозі і поезії відродився інтерес до романтики. Але навіть втративши багато властивих нечисті «відштовхуючих рис», навіть набувши якогось привабливого ореолу загадковості і таємничості, дніпровські русалки зовсім не стали добрими феями. Їм як і раніше були не чужі властиві злобним духам «прокази»! Вони могли пошкодити невід, звільнити з тенет рибу і позбавити рибалок улову. У плавнях вони «бавилися» тим, що могли пошкодити колесо воза або збити подорожнього з дороги. У придніпровських селах вірили, що ночами русалки здатні відбирати у корів молоко. Коли вони «жартували» над людиною, яка опинилася у воді – хапали його за ноги, лоскотали, могли навіть злегка притопити. Як правило, після подібних «розваг» дніпровські русалки відпускали плавця на берег цілим і неушкодженим. Вони могли погубити лише тих людей, які заподіяли їм зло. Згідно повір’ям, які існували в наших краях, русалками ставали зовсім не випадкові утоплениці, а жертви невірних наречених і чоловіків, що позбавили себе життя у відчаї. Ставши злобними водяними духами, вони не заспокоювалися до тих пір, поки не зводили рахунки зі своїми кривдниками. Нерідко дніпровські русалки виступали в ролі захисниць всіх скривджених дівчат, мстивши їх невірним нареченим. Саме такими зображає цих демонологічних створінь відомий російський поет Пушкін О.С. в своєму драматичному творі «Русалка», завершеному в 1832 році.
Тропінін В.А. Портрет Пушкіна. 1827 р.
До речі, на його сюжет написана однойменна опера О.С. Даргомижського.
Русалка
Русалка. Ілюстрація художника Трутовського К.
Русалка. Ілюстрація до поеми Пушкіна О.С.
Фото: www.render.ru
Не виключено, що Пушкін написав цей твір під враженням однієї з розповідей про дніпровських русалок, яку він міг почути під час свого перебування в Катеринославі (нині – Дніпропетровськ) в 1820 році.
У середині ХІХ століття на всьому Нижньому Дніпрі (від Катеринослава до Херсона) серед рибалок та вільних матросів найбільш популярними були розповіді про русалку, яку називали Марусею-бакенщицею, або просто Бакенщицею. У різних місцях вони мали не істотні відмінності і розповідали про те, як вдалий бакенщик Іван «засватав» Марусю – дівчину з бідної сім'ї, що володіла справді казковим голосом. Напередодні весілля він знайшов на одному з дніпровських островів скарб старовинних монет. Іван відправився в місто за подарунком для нареченої, але ледве переступивши поріг шинку, геть забув про все, пустившись в розгул і п'яну веселість. Тим часом Маруся, стурбована довгою відсутністю нареченого, відправилася в місто на його пошуки. Побачивши хмільного Івана в компанії з гулящими жінками, вона ридаючи побігла до річки, кинувшись з високої дніпровської кручі у воду. Іван довго горював за Марусею, але декілька років опісля знайшов собі нову наречену і одружився. Життя у нього поступово налагодилося, проте кожного разу пливучи по річці Іван чув голос Марусі, що ніби-то лунав десь вдалині. Одного разу під час сильної негоди його човен занесло на саму середину Дніпра. І тут він почув спів Марусі зовсім близько. З усіх сил Іван налягав на весла, стараючись подалі відплисти від «проклятого місця», але голос звучав все голосніше і голосніше, а переляканий бакенщик вибився з сил. І тут йому здалося, що з дніпровської хвилі випірнула його нещасна наречена і поманила до себе рукою. Іван, не пам'ятаючи себе, стрибнув у воду. Незабаром дніпровська хвиля накрила його з головою.
Бакенщиця. Малюнок Торопа С.О.
Характерно, що здійснивши довгождану помсту, Маруся заспокоїлася і більше нікому не заподіювала зла. Вірили навіть, що вона іноді рятувала тонучих дітей і допомагала в негоду рибалкам повернутися додому, «відводячи» негоду.
Під особливим заступництвом дніпровських русалок знаходилося біле і жовте латаття (кубишки). Пильно охороняючи свої улюблені квіти в передранкові і вечірні часи, вони нібито могли схопити руку людини, яка намагалася їх зірвати, гнівно дивлячись цій людині в очі. Це, згідно народним повір’ям, виявлялося цілком достатнім для того, щоб назавжди відохотити у останньої бажання торкатися до їх улюблених рослин. Хто знає, можливо, завдяки вірі в русалок, біле і жовте латаття зустрічалося в Дніпровських плавнях удосталь.
Латаття біле. Малюнок Торопа С.О.
Латаття жовте або кубишка жовта. Малюнок Торопа С.О.
Система оберегів від русалок в наших краях, як і скрізь, багато в чому співпадала з прийомами захисту від нечистої сили (хрест, молитва, магічний круг). Дієвими засобами оберегу від русалок на Нижньому Дніпрі також славилися такі рослини, як полин і чебрець (богородська трава). Русалку можна було примусити забратися геть, якщо кинути їй під ноги пучок чебрецю. А одна-єдина квітка цієї рослини, не помітно вплетена русалці у волосся, могла навіть її погубити.
Вже наприкінці ХІХ століття більшість населення в наших краях, здається, не сприймало легенди і розповіді про русалок серйозно, а заїжджі натуралісти не упускали випадку, щоб не посміятися над «байками дрімучих людей похилого віку». У придніпровських селах проте ще довго продовжували дотримуватися пов'язаних з Русальним тижнем заборон. Після революції 1917 року в наших краях із залишками віри в русалок боролися не менш активно, ніж з куркульством. У запалі цієї боротьби навіть невелике озеро в Дніпровських плавнях, яке старі рибалки іноді називали Русальним, було перейменовано в Червоноармійське.
Переклад в електронний вигляд: Бутенко О.П.
Дізнатися більше про русалок Ви можете тут:
У разі використання матеріалів цього сайту посилання на сайт обов'язкове
|
|
Last Updated on Thursday, 26 November 2009 16:27 |